Drepturi sporite pentru utilizatorii rețelelor sociale

Intrebari despre U.E? Apelati serviciul central de informare EUROPE DIRECT 0080 067 891 011
Drepturi sporite pentru utilizatorii rețelelor sociale

Drepturi sporite pentru utilizatorii rețelelor sociale

Publicat la 16.02.2018

Facebook, Twitter și Google+ au operat o serie de modificări la nivelul clauzelor de furnizare a serviciilor, în urma solicitărilor Comisiei Europene de respectare a normelor UE privind protecția consumatorilor. Cu toate acestea, modificările publicate joi, 15 februarie, asigură numai într-o anumită măsură respectarea cerințelor prevăzute de legislația UE.

Věra Jourová, comisarul european pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a declarat: „Platformele de comunicare socială sunt utilizate pentru publicitate și în scopuri comerciale, prin urmare trebuie să respecte pe deplin normele privind protecția consumatorilor. Mă bucur că eforturile autorităților naționale de a asigura respectarea normelor UE menite să protejeze consumatorii dau rezultate, iar în prezent unele societăți sporesc siguranța platformelor lor pentru consumatori; cu toate acestea, este inacceptabil ca normele în cauză să nu fie încă pe deplin respectate și ca acest proces să dureze atât de mult. Acest lucru nu face decât să confirme faptul că avem nevoie de «noi avantaje pentru consumatori»: normele UE privind protecția consumatorilor ar trebui să fie respectate și, dacă aceste societăți nu se conformează, ele ar trebui să fie sancționate.

Printre primele beneficii aduse de aceste modificări se numără: consumatorii din UE nu vor mai fi nevoiți să renunțe la drepturile lor obligatorii, cum ar fi dreptul de a se retrage dintr-o achiziție online, vor putea să depună plângeri în Europa, și nu în California, iar platformele își vor asuma partea de responsabilitate care le revine față de consumatorii din UE, la fel ca furnizorii de servicii offline. Totuși sunt necesare măsuri suplimentare.

În timp ce ultimele propuneri ale Google par a fi conforme cu solicitările formulate de autoritățile de protecție a consumatorilor, Facebook și, mai ales, Twitter au răspuns doar parțial chestiunilor importante legate de răspunderea lor și de modul în care utilizatorii sunt informați cu privire la eventuala eliminare a conținutului sau la rezilierea contractului.

Operatorii de platforme de comunicare socială au fost de acord, în mod specific, să modifice:

  • clauzele de furnizare a serviciilor care limitează sau exclud complet răspunderea rețelelor de comunicare socială în legătură cu prestarea serviciilor;
  • clauzele care le impun consumatorilor să renunțe la drepturile obligatorii în UE, cum ar fi dreptul de a se retrage dintr-o achiziție online;
  • clauzele care privează consumatorii de dreptul lor de a sesiza o instanță judecătorească din statul lor membru de reședință și impun, în schimb, aplicarea legislației din California;
  • clauza prin care platforma este eliberată de obligația de a identifica mesajele cu caracter comercial și conținutul sponsorizat.

Informație preluată de la Reprezentanța Comisiei Europene în România.

Alte Stiri:

Comisia își reînnoiește angajamentul de a consolida drepturile fundamentale în UE
Comisia își reînnoiește angajamentul de a consolida drepturile fundamentale în UE
02.12.2020
Drepturile fundamentale nu pot fi considerate ca fiind de la sine înțelese. Noua strategie confirmă un angajament reînnoit de a se asigura aplicarea dispozițiilor cartei la potențialul... detalii
UE acordă Georgiei, Iordaniei și Moldovei asistență macrofinanciară în valoare de 400 de milioane de euro
UE acordă Georgiei, Iordaniei și Moldovei asistență macrofinanciară în valoare de 400 de milioane de euro
26.11.2020
Plățile sumei de 100 de milioane EUR către Georgia și de 250 de milioane EUR către Iordania provin, pe de o parte, din pachetul de asistență macrofinanciară de urgență (AMF) în va... detalii
Comisia adoptă Planul de acțiune privind proprietatea intelectuală pentru a consolida reziliența și redresarea economică a UE
Comisia adoptă Planul de acțiune privind proprietatea intelectuală pentru a consolida reziliența și redresarea economică a UE
26.11.2020
Comisia a publicat ieri, 25 noiembrie, un nou plan de acțiune privind proprietatea intelectuală, pentru a ajuta întreprinderile, în special întreprinderile mici și mijlocii (IMM-u... detalii
Un proiect din România, printre câștigătorii ediției din 2020 a concursului european pentru inovare socială
Un proiect din România, printre câștigătorii ediției din 2020 a concursului european pentru inovare socială
26.11.2020
Astăzi, 26 noiembrie, Comisia a anunțat câștigătorii ediției din 2020 a concursului european pentru inovare socială, un concurs cu premii de stimulare, organizat în toate țări... detalii
Incluziune pentru toți: Comisia prezintă Planul de acțiune privind integrarea și incluziunea pentru perioada 2021-2027
Incluziune pentru toți: Comisia prezintă Planul de acțiune privind integrarea și incluziunea pentru perioada 2021-2027
25.11.2020
Comisia a prezentat ieri, 24 noiembrie, Planul de acțiune privind integrarea și incluziunea pentru perioada 2021-2027. Planul de acțiune promovează incluziunea pentru toți, recunosc&aci... detalii