Drepturi sporite pentru utilizatorii rețelelor sociale

Intrebari despre U.E? Apelati serviciul central de informare EUROPE DIRECT 0080 067 891 011
Drepturi sporite pentru utilizatorii rețelelor sociale

Drepturi sporite pentru utilizatorii rețelelor sociale

Publicat la 16.02.2018

Facebook, Twitter și Google+ au operat o serie de modificări la nivelul clauzelor de furnizare a serviciilor, în urma solicitărilor Comisiei Europene de respectare a normelor UE privind protecția consumatorilor. Cu toate acestea, modificările publicate joi, 15 februarie, asigură numai într-o anumită măsură respectarea cerințelor prevăzute de legislația UE.

Věra Jourová, comisarul european pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a declarat: „Platformele de comunicare socială sunt utilizate pentru publicitate și în scopuri comerciale, prin urmare trebuie să respecte pe deplin normele privind protecția consumatorilor. Mă bucur că eforturile autorităților naționale de a asigura respectarea normelor UE menite să protejeze consumatorii dau rezultate, iar în prezent unele societăți sporesc siguranța platformelor lor pentru consumatori; cu toate acestea, este inacceptabil ca normele în cauză să nu fie încă pe deplin respectate și ca acest proces să dureze atât de mult. Acest lucru nu face decât să confirme faptul că avem nevoie de «noi avantaje pentru consumatori»: normele UE privind protecția consumatorilor ar trebui să fie respectate și, dacă aceste societăți nu se conformează, ele ar trebui să fie sancționate.

Printre primele beneficii aduse de aceste modificări se numără: consumatorii din UE nu vor mai fi nevoiți să renunțe la drepturile lor obligatorii, cum ar fi dreptul de a se retrage dintr-o achiziție online, vor putea să depună plângeri în Europa, și nu în California, iar platformele își vor asuma partea de responsabilitate care le revine față de consumatorii din UE, la fel ca furnizorii de servicii offline. Totuși sunt necesare măsuri suplimentare.

În timp ce ultimele propuneri ale Google par a fi conforme cu solicitările formulate de autoritățile de protecție a consumatorilor, Facebook și, mai ales, Twitter au răspuns doar parțial chestiunilor importante legate de răspunderea lor și de modul în care utilizatorii sunt informați cu privire la eventuala eliminare a conținutului sau la rezilierea contractului.

Operatorii de platforme de comunicare socială au fost de acord, în mod specific, să modifice:

  • clauzele de furnizare a serviciilor care limitează sau exclud complet răspunderea rețelelor de comunicare socială în legătură cu prestarea serviciilor;
  • clauzele care le impun consumatorilor să renunțe la drepturile obligatorii în UE, cum ar fi dreptul de a se retrage dintr-o achiziție online;
  • clauzele care privează consumatorii de dreptul lor de a sesiza o instanță judecătorească din statul lor membru de reședință și impun, în schimb, aplicarea legislației din California;
  • clauza prin care platforma este eliberată de obligația de a identifica mesajele cu caracter comercial și conținutul sponsorizat.

Informație preluată de la Reprezentanța Comisiei Europene în România.

Alte Stiri:

Strategia „De la fermă la consumator”: Comisia publică o foaie de parcurs pentru revizuirea normelor privind utilizarea durabilă a pesticidelor
Strategia „De la fermă la consumator”: Comisia publică o foaie de parcurs pentru revizuirea normelor privind utilizarea durabilă a pesticidelor
05.06.2020
Comisia Europeană a publicat marți, 2 iunie 2020, o foaie de parcurs pentru evaluarea legislației UE privind utilizarea durabilă a pesticidelor și o evaluare inițială a impactului în vede... detalii
Răspunsul mondial la criza provocată de coronavirus: Comisia Europeană se angajează să doneze 300 de milioane EUR în favoarea Gavi
Răspunsul mondial la criza provocată de coronavirus: Comisia Europeană se angajează să doneze 300 de milioane EUR în favoarea Gavi
05.06.2020
Astăzi, 4 iunie, Comisia Europeană a anunțat că va dona 300 de milioane EUR în favoarea Gavi, alianța pentru vaccinuri, în perioada 2021-2025. Această sumă va contribui la imun... detalii
Libera circulație a mărfurilor în UE: Aplicația Galileo Green Lane reduce traficul de la frontiere
Libera circulație a mărfurilor în UE: Aplicația Galileo Green Lane reduce traficul de la frontiere
05.06.2020
Pentru a menține transportul de mărfuri în timpul pandemiei, Agenția GNSS European (GSA) și Comisia Europeană și-au unit forțele pentru a lansa aplicația „Galileo Gr... detalii
Comisia lansează o nouă rundă de înscrieri pentru WIFI4EU, în urma căreia municipalitățile pot instala rețele Wi-Fi gratuite în spațiile publice
Comisia lansează o nouă rundă de înscrieri pentru WIFI4EU, în urma căreia municipalitățile pot instala rețele Wi-Fi gratuite în spațiile publice
03.06.2020
Mâine, 3 iunie, Comisia va lansa a patra rundă de înscrieri pentru cupoanele valorice WiFi4EU destinate instalării de rețele Wi-Fi gratuite în spațiile publice, care po... detalii
Înțelegerea și combaterea dezinformării: dăm startul Observatorului European al mass-mediei digitale
Înțelegerea și combaterea dezinformării: dăm startul Observatorului European al mass-mediei digitale
03.06.2020
Proiectul intitulat Observatorul European al mass-mediei digitale (EDMO), finanțat de UE, și-a început activitatea luni, 1 iunie 2020. Aflat sub conducerea Institutului Universitar Europe... detalii