Știri

CE actualizează standardele de comercializare pentru produsele agroalimentare pentru a răspunde mai bine nevoilor consumatorilor și pentru a ține seama de sustenabilitate

Pe 21 aprilie, Comisia a propus revizuirea standardelor de comercializare existente aplicabile unei serii de produse agroalimentare, cum ar fi fructele și legumele, sucurile de fructe și gemurile, mierea, păsările de curte sau ouăle. Revizuirile propuse ar trebui să ajute consumatorii să facă alegeri în cunoștință de cauză pentru o alimentație mai sănătoasă și să contribuie la prevenirea risipei de alimente.

Comisia a prezentat, printre altele, următoarele propuneri:

  • Indicarea originii pe etichetă: norme mai clare și obligatorii privind indicarea originii pe etichetă pentru miere, fructe cu coajă lemnoasă și fructe uscate, banane coapte, precum și fructe și legume curățate, prelucrate și tăiate (cum ar fi frunzele de salată ambalate). În cazul amestecurilor, țara sau țările de origine vor trebui să figureze pe etichetă. Enumerarea țărilor de origine va spori transparența pentru consumatori. Acest lucru ar trebui, de asemenea, să promoveze producția acestor produse în UE.
  • Risipa de alimente: revizuirile propuse vizează risipa de alimente și deșeurile de ambalaje. De exemplu, așa-numitele fructe și legume „urâte” (cu defecte externe, dar care sunt încă adecvate pentru consumul local/direct) vândute la nivel local și direct de către producători consumatorilor ar fi scutite de respectarea standardelor de comercializare. Valorificarea lor în stare „proaspătă” le-ar putea oferi consumatorilor mai multe oportunități de a cumpăra fructe și legume proaspete la prețuri mai accesibile și ar putea aduce beneficii producătorilor activi în lanțuri scurte de aprovizionare. Anumite produse afectate de dezastre naturale sau de alte circumstanțe excepționale pot fi, de asemenea, vândute, dacă sunt sigure pentru consum.
  • Ambalaje: produsele destinate donării pot fi exceptate de la principalele cerințe de etichetare. Acest lucru va reduce formalitățile administrative și în materie de etichetare și, prin urmare, va facilita angajamentul operatorilor în ceea ce privește donațiile. 
  • Sucurile de fructe: sucurile de fructe vor putea purta mențiunea „fără adaos de zaharuri” pentru a clarifica faptul că, spre deosebire de nectarurile de fructe, sucurile de fructe nu pot conține, prin definiție, adaos de zaharuri – o caracteristică pe care majoritatea consumatorilor nu o cunosc. În plus, pentru a răspunde cererii tot mai mari a consumatorilor de produse cu un conținut mai mic de zaharuri, în cazul unui suc de fructe reformulat s-ar putea indica pe etichetă „suc de fructe cu zaharuri reduse”. În scopul adaptării la preferințele consumatorilor și al simplificării, termenul „apă de nucă de cocos” ar putea fi utilizat în paralel cu termenul „suc de nucă de cocos”.
  • Gemuri și marmelade: conținutul de fructe al gemurilor va crește de la minimum 350 de grame la minimum 450 de grame (550 de grame pentru produsele de calitate superioară) pe kilogram de produs finit. Odată cu creșterea conținutului de fructe în general, consumatorilor li s-ar oferi un produs cu mai puține zaharuri libere și cu mai multe fructe decât în prezent. Termenul „marmeladă”, autorizat până în prezent numai pentru gemurile de citrice, ar putea fi utilizat în cazul tuturor gemurilor, oferindu-se astfel posibilitatea adaptării denumirii produsului la practicile cele mai utilizate pe plan local.
  • Ouă: panourile solare vor putea fi amplasate în zonele exterioare utilizate în cadrul sistemelor de producție a ouălor de găini crescute în aer liber. Acest lucru va stimula furnizarea unei cantități mai mari de energie din surse regenerabile. Marcarea ouălor ar fi efectuată, de asemenea, direct la fermă, ceea ce va îmbunătăți trasabilitatea.

 

[…] Citiți știrea completă accesând Website-ul Reprezentanței Comisiei Europene în România.

Articole similare

Butonul înapoi la început