Site-urile de rezervări sub lupa CE
Comisia Europeană a constatat, în urma unei anchete demarate în octombrie 2016, că nu mai puţin de 235 din 352 de site-uri de comparare a prețurilor și de rezervări de călătorie, deci 75% dintre ele, adaugă elemente suplimentare de preț într-o etapă ulterioară a procesului de rezervare, fără informarea clară a consumatorilor, sau pretind prețurile promoționale care nu corespund niciunui serviciu disponibil. Autoritățile au solicitat site-urilor în cauză să respecte legislația UE privind protecția consumatorilor, care le impune o transparență totală în materie de prețuri și să își prezinte ofertele în mod clar de la începutul procesului de rezervare.
Etape următoare
Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) va contacta cele 235 de site-uri în cazul cărora s-au constatat nereguli și le va solicita remedierea acestora. Dacă site-urile nu se conformează, autoritățile naționale pot iniția proceduri administrative sau judiciare, fie direct, fie prin intermediul instanțelor europene, în funcție de legislația națională aplicabilă.
Context
Ancheta a fost demarată ca urmare a unui număr tot mai mare de plângeri formulate de cetăţeni împotriva site-urilor de rezervare a hotelurilor și a zborurilor pe internet de pe tot teritoriul UE.
Examinarea la nivelul întregii UE a site-urilor („acțiune de verificare”) constă într-un set de verificări efectuate simultan de către autoritățile de protecție a consumatorilor din diferite țări. Aceste verificări arată dacă legislația UE privind protecția consumatorilor este respectată. Dacă verificările identifică o încălcare a legislației UE privind protecția consumatorilor, autoritățile de protecție a consumatorilor iau legătura cu societățile implicate și le solicită să remedieze neregulile.
În fiecare an, Comisia coordonează verificarea site-urilor dintr-un anumit sector cu ajutorul Rețelei de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC), care reunește autoritățile de protecție a consumatorilor din 28 de țări (26 de state membre ale UE, Norvegia și Islanda). Autoritățile sunt responsabile cu asigurarea respectării legislației UE în materie de protecție a consumatorilor în UE.
Sursa informației: Reprezentanța Comisiei Europene în România