Stiri de la Parlamentul European: consecintele respingerii unei initiative cetatenesti UE
Inițiativa cetățenească UE a fost o inovație în Tratatul de la Lisabona, dând oamenilor dreptul de a cere acțiuni UE, cu condiția de a strânge un milion de semnături. Cu toate acestea, timp de trei ani nicio inițiativă nu a condus la noi propuneri legislative. Comisia pregătește o revizuire a inițiativei, dar Parlamentul a adoptat deja, pe 28 octombrie, mai multe idei cu privire la îmbunătățirea procedurii. Am vorbit cu raportorul György Schöpflin (PPE, Ungaria), despre acest subiect.
Atunci când a fost lansată, în urmă cu trei ani, inițiativa cetățenească europeană a adus speranța unei implicări mai puternice a cetățenilor europeni în procesul decizional. Unde ne aflăm acum?
Din cunoștințele mele, au fost lansate 51 de inițiative; niciuna dintre ele nu și-a atins obiectivul – adică o acțiune legislativă. Am vorbit cu multe persoane din societatea civilă, care spun că toate aceste lucruri sunt inutile, este o manipulare, deoarece Comisia nu va accepta pur și simplu inițiativele. Persoanele mai moderate spun, însă, că Comisia nu face o treabă foarte bună. Dar sunt speranțe că, grație Parlamentului, cu raportul meu, putem schimba acest lucru.
Comisia a mers pe calea legală, mai degrabă decât pe cea politică, nu cred că au înțeles că acesta este un mod de a implica cetățenii. Este nevoie de mult timp să strângi un milion de semnături, dar asta înseamnă că sunt un milion de oameni care se implică într-un fel. De fiecare dată când resping o inițiativă care a colectat un milion de semnături, se creează un milion de eurosceptici.
Cum credeți că poate fi îmbunătățită procedura? Unele campanii au raportat probleme cu diferitele cerințe de colectare a documentelor în statele membre, iar alții spun că un an pentru a colecta un milion de semnături este o perioadă prea scurtă.
Sunt destul de pregătit să ascult un argument în ceea ce privește faptul că un an nu este suficient, dar, din păcate, așa este specificat în Tratat și nimic nu poate fi schimbat. Cred că a existat o idee generală, cum că ar trebui să existe unele obstacole, din cauza fricii că o să fie o mulțime de inițiative superficiale.
Accept faptul că instrumentul nu este ușor de utilizat, dar cred că el poate fi făcut să funcționeze. Marea problemă constă în faptul că lansarea unei inițiative este mult mai scumpă decât cred oamenii. Cei care au trecut peste pragul acesta au avut susținători, dar atunci există o teamă reală că o afacere mare va acapara inițiativa.
Cum vedeți rolul Parlamentului? Ar trebui să acorde mai mult sprijin inițiativelor, să facă mai multe presiuni asupra Comisiei pentru urmărirea acestora?
Părerea mea este că ar trebui să existe o audiere pentru fiecare inițiativă care adună un milion de semnături. O a doua întrebare ar fi în ce comisie parlamentară să aibă loc audierea, în condițiile în care comisia vizată de inițiativă va fi probabil ostilă.
Comisiile Parlamentului ar trebui să trateze inițiativele cât mai obiectiv și neutru posibil, iar în cazul în care un milion de persoane cer să existe o legislație privind un anumit subiect, atunci acesta ar trebui să fie luat în serios, chiar dacă multora nu le-ar plăcea. Vorbim în acest caz de un element politic – există o serie de inițiative de dreapta și o serie de inițiative de stânga. Nu cred că ele ar trebui să fie selectate după plac – în cazul în care acestea îndeplinesc criteriile, ele ar trebui să avanseze.
Un caz particular este inițiativa Stop TTIP, care a adunat peste un milion de semnături, dar Comisia a declarat că ea nu respectă criteriile. Ce părere aveți despre aceasta?
Cred că, din punct de vedere legal, Comisia are dreptate, deoarece conform procedurii, o legislație în proces de desfășurare nu poate deveni subiect de inițiativă cetățenească europeană. În al doilea rând, o procedură în acest sens nu poate opri, inversa sau nega legislația. Cred că acest lucru trebuie să fie schimbat, să fie posibilă modificarea unei directive existente cu ajutorul unei inițiative cetățenești.