Cumpărăturile online: eliminarea blocării geografice și a redirecționării către altă țară
Cumpărăturile online fac parte din viața de zi cu zi a multor europeni. Fie că este vorba despre îmbrăcăminte, electronice sau mobilier, 57% dintre cetățenii UE au cumpărat ceva online în 2017. Cumpărăturile online reprezintă una dintre activitățile preferate ale utilizatorilor de internet (68% dintre utilizatorii de internet au cumpărat online în 2017).
Cumpărăturile online nu se opresc la graniță: în 2017, o treime dintre cumpărătorii online au cumpărat de la un comerciant dintr-o altă țară din UE. Cu toate acestea, cumpărătorii se pot confrunta cu mai multe bariere care îi împiedică să obțină ceea ce doresc.
Marți, 6 februarie 2018, deputații europeni au votat un regulament care să pună capăt limitărilor geografice, conform căruia comercianții din UE trebuie să le permită consumatorilor accesul la bunuri și servicii în aceleași condiții în întreaga UE, indiferent de locul în care se conectează la internet.
Blocarea geografică reprezintă orice restricție impusă de magazinele online pe baza naționalității, a locului de reședință sau a locului de conectare.
Aceasta poate lua forma unei redirecționări între țări, atunci când utilizatorii sunt automat duși la versiunea națională a unui site web, chiar dacă doresc să se conecteze la site-ul din altă țară UE.
Alte forme de discriminare a clienților:
- site-ul web nu acceptă mijloace de plată (de exemplu, carduri de credit) dintr-un alt stat UE
- cumpărătorul nu se poate înregistra pe site datorită adresei fizice sau a locului din care se conectează.
Un studiu realizat de Comisia Europeană a analizat mii de site-uri web din întreaga UE și a constatat că doar în 37% dintre cazuri utilizatorii dintr-o altă țară UE au reușit să finalizeze achiziția și să cumpere bunurile pe care le-au dorit. În restul cazurilor, utilizatorii au întâmpinat o anumită formă de restricție, cunoscută sub denumirea de blocare geografică.
Sursa informației și știrea completă la: Parlamentul European.