Sistemul de alertă rapidă pentru alimente și furaje (RASFF)
Lansat în 1979, Sistemul de alertă rapidă pentru alimente și furaje (Rapid Alert System for Food and Feed – RASFF) este un instrument informatic având ca scop schimbul rapid de informații între autoritățile naționale cu privire la riscurile pentru sănătate determinate de alimente și de hrana pentru animale. El le permite tuturor statelor membre să ia măsuri coordonate, coerente și simultane, în scopul protecției consumatorilor.
Membrii RASFF sunt:
- toate statele membre UE;
- țările Spațiului Economic European – SEE (Norvegia, Liechtenstein și Islanda) și secretariatul Acordului European de Liber Schimb – AELS, care coordonează informațiile primite de la țările SEE;
- Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA); și
- Comisia Europeană, în calitate de administrator al sistemului.
În urma unui acord care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2009, Elveția este un membru parțial al sistemului, în ceea ce privește respingerile la frontieră ale produselor de origine animală.
Sistemul funcționează astfel:
1. Un membru al rețelei RASFF transmite o notificare prin care se semnalează existența unui risc grav, direct sau indirect, pentru sănătatea publică, determinat de alimente sau de hrana pentru animale.
2. Comisia Europeană primește notificarea, face verificările necesare și apoi informează ceilalți membri ai rețelei.
3. Țările din rețea fac verificări pentru a vedea dacă sunt afectate. Sunt raportate în sistem rezultatele investigațiilor și măsurile luate. Pentru produsele din UE, statul membru de origine raportează rezultatul propriilor investigații, permițând astfel altor țări membre să ia rapid măsuri, dacă și atunci când este necesar.
4. În urma notificării, țările membre pot solicita clarificări cu privire la momentul, sfera de curpindere sau natura acesteia.
Ca regulă generală, membrii RASFF au obligația de a informa într-un termen cât mai scurt Comisia atunci când dețin informații privind existența unor riscuri la adresa sănătății publice.
Pe lângă controalele la graniță sau verificările oficiale de pe piața internă, astfel de notificări pot apărea și în urma unor reclamații venite de la un consumator, o societate sau în urma unui incident reprezentând o intoxicație alimentară.
Măsurile la nivel național care pot fi luate includ, dar nu se limitează la:
- informarea publicului;
- retragerea sau rechemarea produselor și posibila distrugere a acestora;
- reexpedierea produselor la origine;
La nivel european, Comisia și statele membre pot lua măsuri de salvgardare prin intermediul unei proceduri rapide.
Informație preluată de la Reprezentanța Comisiei Europene în România.